woensdag 7 september 2011

Boog van Septimus Serverus

Septimius Serverus, geboren in 146 na Christus, hoorde bij de ridderstand. Hij kwam van de Afrikaanse stad Leptis Magna (nu Libië). Hij was getrouwd met Iulia Domna en hij kreeg bij haar twee zoons, Caracalla en Geta. Hij was lid van de senaat (soort Eerste Kamer) en hij werd in 190 na Christus consul.

Toen Commodus (keizer van 180-192 na Christus) stierf, werd hij gouverneur en aanvoerder van de legers in Pannonia (nu Tsjechië). Kort na een burgeroorlog van vier jaar werd Septimius op 13 april na Christus door zijn eigen troepen uitgeroepen tot keizer. Hij was daarmee de opvolger van Publius Helvius Pertinax, een keizer die kort daarvoor was vermoord.

Op 9 juni bereikte hij Rome, zonder al te veel toestand over zijn benoeming tot keizer. In 203 na Christus werd Septimius Serverus' triomfboog gebouwd. De boog is ongeveer 21 meter hoog, 23 meter breed en 11 meter dik. Hij heeft drie poorten. Boven op de hoofdpoort zit Mars (oorlogsgod) met daaromheen Victoriebeelden en met daaronder vier seizoenen. Eigenlijk werd de triomfboog bekroond met een wagenspan met zes paarden.



In de middeleeuwen was de middelste poort onderdak voor een barbierzaak (kapperszaak). De boog was door de senaat aan Septimius geschonken op de dag dat hij tien jaar keizer was en ter ere van zijn overwinningen tegen de Parthen en de Arabieren. De reliëfpanelen zijn voor een groot stuk verdwenen maar door deze panelen was te zien dat de boog niet alleen voor Septimius Serverus was, maar ook voor zijn twee zoons, Geta en Caracalla. Een tijd later, toen Septimius Serverus gestorven was, doodde Caracalla zijn broer Geta en in 212 na Christus probeerde hij Geta's naam weg te halen van de triomfboog. De woorden "et Getae nobilissimo Caesari" kun je nog een klein beetje herkennen aan de gaten waarin de letters vastzaten. Op die reliëfs zijn scènes uit veldtochten tegen de Parthen te zien. Ook zijn er reliëfs van Victoriefiguren, riviergoden en krijgsgevangenen te zien.

Het verhaal begint links aan de voorkant en is rechts aan de achterkant afgelopen. Het belangrijkst en interessantst zijn de vier panelen die deze onderwerpen hebben:

-vertrek, veldslag, adlocutio, bevrijding van Nibisis
-aanval op Edessa, onderwerping, adlocutio en krijgsraad
-aanval op Seleucia, vlucht van Parthen, inname van Seleucia
-aanval op Ctesiphon

Wat raar is aan deze afbeeldingen, is dat er het vogelvluchtperspectief in zit, een warboel van groepen en de keizer die vooraan staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten